Svaki poduzetnik, marketing menadžer ili netko drugi zadužen za marketing prije ili poslije će se susresti s ovim pojmovima. RGB sustav miješanja boja se koristi u elektroničkim medijima poput televizije, interneta, dok je CMYK sustav ili Pantone® sustav boja prisutan u tisku gdje se bojilo nanosi na neku podlogu. Dobro je znati o čemu se tu radi kako bi se mogle odrediti pravilne boje vašeg korporativnog loga ili proizvoda za oba sustava kako bi uvijek bile približno jednake.
RGB miješanje boja
Najprije ćemo se pozabaviti razlikom između CMYK i RGB sustavima boja. RGB (red, green, blue) ili aditivno miješanje boja se temelji na crvenoj, plavoj i zelenoj zraci svjetlosti koje svojim različitim preklapanjima stvaraju određeni raspon ili spektar boja. Npr., miješanjem crvene i zelene svjetlosti dobiva se žuta svjetlost ili miješanjem plave i crvene dobiva se purpurna svjetlost itd. Miješanjem svih triju snopova svjetlosti, na crnoj podlozi, dobiva se totalna aditivna sinteza ili bijela svjetlost. Ovaj princip miješanja boja se koristi kod televizora, monitora, fotoaparata, skenera, odnosno svugdje gdje se za bojenje koristi svjetlost. Svaka od triju boja u RGB sustavu se definira vrijednostima od 0 do 255. Gdje brojka 255 predstavlja najveći intenzitet. Kada su vrijednosti za RGB 0/0/0, dobiva se crno, a vrijednosti 255/255/255 predstavljaju bijelo.
CMYK miješanje boja
CMYK miješanje boja se odnosi na sve što ima veze s tiskom na neku podlogu (papir, tkanina, plastika, metal itd.) pomoću bojila koja sadrže pigmente. Znači, na bijelu podlogu se nanose cijan, magenta i žuta boja koje od bijele oduzimaju dio vrijednosti sve dok se totalnom suptraktivnom sintezom, tj. miješanjem svih triju boja ne dobije crno. Tako se npr. miješanjem cijana i žute na bijeloj podlozi dobiva zelena, zatim miješanjem žute i magente crvena itd. Međutim, samo u teoriji je moguće miješanjem cijana, magente i žute postići crnu, dok se u stvarnosti miješanjem ovih triju boja može postići tamno smeđa. Zbog toga je u proces tiska uvedena i crna ili key boja kako bi nadoknadila ovaj nedostatak u reprodukciji boja u tisku.
Ovakva vrsta višebojnog tiska pomoću četiri boje omogućuje da ostvarimo kvalitetnu kolor reprodukciju fotografija, ilustracija i tekstova u velikom rasponu boja. Koristi se za tisak brošura, knjiga, kataloga, letaka, časopisa poput National Geographica ili novina kao što je Jutarnji list.
Vrijednost svake boje u CMYK sustavu opisuje se postocima u vrijednosti od 0 do 100%, koje se još nazivaju i raster-tonske vrijednosti, zbog čega je ova tehnika tiska dobila naziv višetonska. Tako se crvena dobiva miješanjem 100% magente i 100% žute, dok se zelena dobiva miješanjem 100% cijana i 100% žute. Želimo li dobiti tamniju zelenu možemo još dodati npr. 20% crne.
CMYK sustav miješanja boja se koristi kod svih vrsta tiska: od offseta, sitotiska, digitalnog tiska pa sve do kućnih ili uredskih printera ili fotokopirki u boji. U tisku se popularno zove kolor ili full color.
Spot ili Pantone® boje
Spot ili Pantone® boje su miješane boje, gdje se osnovni tonovi boja fizički miješaju prije procesa tiska kako bi se dobila određena nijansa miješane boje. Pantone® je u stvari naziv za američki licencirani sustav ili katalog boja koji je postao popularan u cijelom svijetu pojavom računala.
Tako Pantone® sustav boja ima nekoliko osnovnih boja kao što su npr. Purple, Violet, Blue, Reflex Blue, Process Blue, Green, Black, Yellow,Orange itd. Da bi dobili željeni ton prema katalogu Pantone® boja, a koji je različit od osnovnih boja, taj ton se zamiješa prije samog tiska.
Pomoću spot boja ne možete otisnuti kolor časopis, magazin ili letak, ali se zato vrlo često koristi za korporativne boje pri izradi vizitki, memoranduma, kuverti i drugih dokumenata. Također, se određena Pantone boja može koristiti kao dodatna boja u kombinaciji s CMYK tiskom kada se želi postići točno određeni ton koji nije moguće ostvariti CMYK reprodukcijom. To je vrlo česti slučaj kod tiska ambalaže za premium proizvode.